Som artist är det oftast en fördel att ha ett skivbolag i ryggen om man vill ge ut musik som ska få kommersiell spridning. Ditt skivbolag hjälper dig då med allt praktiskt, som att ge ut musiken i rätt format, teckna avtal, marknadsföring och konsertbokningar. Det är dock ofta väldigt svårt att hitta ett skivbolag som är villig att signa en om man är en ung artist eller ett oprövat band. Det bästa rådet är att vara ihärdig och inte låta sig nedslås av besvikelser. Värt att hålla i minnet är att Beatles en gång avfärdades med argumentet att ”gitarrband är ute nu”.
Litet eller stort bolag
Beroende på vilken genre du är i så ska du också leta efter olika typer av skivbolag. En väl värd tidsinvestering är att göra research på internet och hitta mindre bolag som är specialiserade på din/er typ av musik. Tänk på att de flesta artister inte hamnar på ett storbolag direkt, utan köps över efter att redan ha nått viss framgång och bevisat att de är möjliga att tjäna pengar på. Fördelen med att ha ett litet bolag i början är att ni får en närmare kontakt med skivbolaget, där era önskemål ofta möts ur ett genuint intresse för musiken och inte främst av pengar. Om du vill komma i kontakt med ett skivbolag gäller två saker: det första är att ligga på hårt, tjata och skicka demos så ofta du kan, det andra är att spela ute mycket. Skivbolagen är ofta ute och ser konserter med osignade band för att hitta något nytt de kan plocka upp och ge ut. Konserter är för de flesta band och soloartister den allra viktigaste marknadsföringskanalen,
Ge ut musiken själv
Om du inte vill, eller kan, hitta ett skivbolag att samarbeta med är alternativet att starta ett eget. Med dagens teknik är det relativt enkelt och billigt att ge ut sin egen musik. Du behöver en firma, en dator och kontakt med någon som kan publicera din skiva. Eller så kan du på egen hand lägga upp den på till exempel Spotify och andra streamingtjänster för musik.