Som skivbolagsägare är du företagare. Det är viktigt att tänka på. Det är lätt att man bara tänker sig att man är musiker, men ska du få en fungerande verksamhet måste du också vara verkställande direktör och marknadsförare för att få snurr på ett skivbolag. Många liknande verksamheter har gått omkull på grund av att ägarna fokuserat för mycket på musiken och för lite på affärerna.
Håll koll på ekonomin
De flesta nystartade skivbolag är småföretag med en eller två anställda. Då måste du som ägare, utöver alla andra saker som skall göras, även vara ekonomichef och se till så att intäkterna inte överstiger utgifterna. En sak som många företag har fallit på är att man har pengar som är på väg in, men inte i rätt tid. När pengarna kommer in i rätt tid kallas det att man har ett bra kassaflöde, där man kontinuerligt kan betala sina räkningar och inte riskerar att exempelvis bli vräkt.
Marknadsför dina artister
Marknadsföring är A och O om man ska driva ett företag. Det gäller särskilt i musikbranschen. Det är hög konkurrens om konsumenternas pengar och det finns en uppsjö av talangfulla musiker som vill åt dem. Här gäller det att du sticker ut i mängden och ser till att dina artister syns och hörs mest. Se till att de är ute och spelar mycket, skapa sidor åt dem på sociala medier, annonsera inför deras spelningar och se till att försöka få tidningar och webbsidor att skriva om dem. Du behöver givetvis också ha en egen hemsida för att presentera dina artister på, samt för att locka nya artister att ansluta sig till ditt stall.
Var inte rädd att vara hård
En sak som lätt tappas bort i entusiastdrivna verksamheter är att man ibland måste vara tuff. Du kommer ha artister som inte bär sig ekonomiskt. Du kanske gillar dem själv, och till och med är kompis med dem. Men i det läget måste du vara beredd att sluta jobba med dem. En artist som inte tjänar pengar kostar pengar för dig och för dina andra artister, och riskerar i längden driva ditt företag i konkurs. Det gynnar ingen.